L’aventura solidària de l’AE Ramassà

L’AE Ramassà va ser nomenat, el passat mes de setembre, equip ambaixador de les Nacions Unides per les seves campanyes solidàries a l’Àfrica. Enguany han viatjat a Uganda i la Fundació de la FCF ha col•laborat amb l’entitat aportant material esportiu

L’aventura solidària de l’AE Ramassà

L’AE Ramassà és un club de futbol que va néixer l’any 1975 a Les Franqueses del Vallès. L’entitat compta amb un únic equip de futbol, que milita a Quarta Catalana. Tot i ser un club petit tenen molt arrelada la vessant social i és per això que, el passat mes de setembre, va ser nomenat equip ambaixador de les Nacions Unides durant la gala Peace, Justice and Security Foundation, a La Haia.

Aquesta distinció reconeix la seva tasca solidària realitzada a l’Àfrica, on han acudit fins en tres ocasions per tal de transmetre valors com la integració, el treball en equip i l’educació, i per a entregar material esportiu i escolar. Tot això ho realitzen amb el futbol com a vehicle. Així doncs, l’any 2014 l’AE Ramassà es va convertir en el primer equip europeu en disputar un partit de futbol a Etiòpia. El 2015 va visitar la República de Benín i, enguany, ha jugat a Uganda.

“Ens va sorgir l’oportunitat de jugar un partit a Etiòpia l’any 2014 així que, un cop es va concretar, vam pensar que això no podia ser només un partit de futbol i que donada la situació del país volíem col·laborar en diverses tasques solidàries durant la nostra estància”, explica l’entrenador i representant del club, Jaume Guerra.

El projecte va començar de forma més modesta i experimental, el representant del club comenta que el primer any van aconseguir “100 kg de material esportiu”, que van entregar al club Sant George. Enguany, s’han entregat “entre 700 i 800 kg”, assegura Guerra.

La Fundació de la FCF ha aportat el seu gra de sorra per fer gran aquest projecte. “Es van posar en contacte amb nosaltres, ens van explicar el projecte i ens va entusiasmar”, comenta el vicepresident de la FCF i president de la Fundació, Pere Guardiola. I afegeix que “quan ens arriba una petició, primer comprovem quina necessitat té el club, ho analitzem molt a fons per saber que és una causa realment important. Ho vam veure, ho vam analitzar i ens va agradar molt”. Així doncs, la Fundació va lliurar tot tipus de material esportiu de les diferents seleccions catalanes, des de xandalls i equipacions fins a pilotes Futcat.

Aquests viatges futbolístics, culturals i solidaris consisteixen en, segons Jaume Guerra, “els primers 3 dies són totalment dedicats al partit que hem de fer. A la vegada, anem a algun acte social que ens tenen programades les entitats del país i, una vegada celebrat el partit, continuem amb la ruta pel país i visitem diferents centres, com ara escoles i orfenats, on fem les entregues solidàries i de material”. Però sobretot el responsable del Ramassà destaca que “el més important és passar una llarga estona amb ells”.

Així doncs, Guerra deixa clar que el club és el vehicle per fer arribar el material, però que ells no són els que els transmeten els valors. “Crec que aprenem més nosaltres que ells. Tenim la sensació que per a ells és més important que algú tan llunyà els hi presti una mica de temps i atenció que el material i les aportacions que fem. L’únic que podem fer és estar amb ells, jugar i passar una bona estona tots plegats”.

I no només això, sinó que també es potencia la vessant esportiva. “Promocionen dues coses: el futbol i l’acció solidària a aquells que realment ho necessiten, cosa que ens satisfà enormement”, comenta Pere Guardiola, i agrega que “aquesta és la finalitat de la Fundació, no en té cap altra, ajudar als demés i sempre dins del món del futbol”. Jaume Guerra assenyala que el seu objectiu és que “mitjançant una de les nostres passions, el futbol, intentem ajudar amb tot el que tenim a les nostres mans i transmetre allà, i sobretot aquí, uns valors consensuats amb tota la gent que participem en el projecte”.

De fet, el club del Vallès Oriental ha tingut l’oportunitat de jugar amb equips d’alt nivell. “Per nosaltres, jugadors de Quarta Catalana, és un somni jugar en uns estadis tan importants, amb tant de públic i contra equips professionals”, diu el representant del club. “És un honor i un orgull, tant per la Fundació com per la Federació, que un club de Quarta Catalana faci aquesta tasca social i que hagi rebut una distinció tan gran com és ser ambaixador de les Nacions Unides”, assegura Guardiola. Jaume Guerra afegeix que “aquest títol implica abanderar uns valors i una gran responsabilitat. El dia a dia no canvia gaire, seguim amb els nostres entrenaments, partits i projectes. A més la responsabilitat no ens espanta ja que sempre hem sigut una entitat que ha volgut transmetre els valors que té l’esport, com el respecte, la constància i el treball en equip”.

De cara al futur i amb els beneficis que comporta ser ambaixador de les Nacions Unides, des del club tenen previst viatjar de nou a l’Àfrica, en aquest cas a Camerun on, a part de jugar un partit de futbol amb un dels principals equips del país, recorreran diferents punts del territori per entregar material esportiu i escolar. “Aquest viatge l’encarem amb més il·lusió que mai i el nostre objectiu és millorar any rere any. Estem convençuts de que no serà fàcil però ho aconseguirem”, diu Guerra. “Ens sentim orgullosos i els felicitem i els encoratgem a continuar amb aquesta tasca, perquè és una tasca extraordinària”, conclou Pere Guardiola.

FOTOS: AE Ramassà