L’ ‘Enfutbola’t. Futbol per a tothom’, un triomf per al futbol inclusiu

Durant aquest diumenge 18 de juny, a Premià de Dalt, s’ha viscut la primera jornada dedicada al futbol de discapacitats psíquics i físics, una activitat pionera a Catalunya organitzada per la Fundació de l’FCF.

L’ ‘Enfutbola’t. Futbol per a tothom’, un triomf per al futbol inclusiu

Jornada per a gaudir del futbol i per a trencar falsos tòpics sobre el futbol de discapacitats. Aquest diumenge 18 de juny, des de les 10.00 hores i fins a les 18.00 hores, el camp de futbol de Premià de Dalt ha acollit la jornada ‘Enfutbola’t. Futbol per a tothom’, la primera d’aquestes característiques que se celebra a Catalunya i que organitza la Fundació Privada Catalana de Futbol de l’FCF, dedicada a tots els jugadors i jugadores de futbol amb algun tipus de discapacitat psíquica i/o física. Durant tot el dia, fins a 28 equips han disputat un total de 42 partits en què el menys important ha estat el resultat i en els què jugadors, tècnics i aficionats s'ho han passat d'allò més bé. La jornada, a més, s'ha tancat amb un partit d’exhibició entre els equips de futbol de cecs totals del Gimnàstic de Tarragona i el Benefit-ONCE-Madrid. Tot plegat ha servit per demostrar que el futbol és un esport apte per a tothom, sense barreres de cap mena.

Aquesta jornada lúdico-esportiva, organitzada per la Fundació de l’FCF, pretén seguir definint la línia d’actuació de la Fundació, que se centra en incentivar la pràctica esportiva, i més concretament aconseguir que aquests joves no només entrenin, sinó que també disputin partits de futbol de manera regular; i demostrar l’ajuda que pot oferir la Fundació de l’FCF en resposta a les necessitats de la societat. Per animar el màxim nombre possible d’equips a participar en l’Enfutbola’t, la Fundació ha finançat els desplaçaments en autobús, així com el dinar i l’avituallament a tots els participants.

Els més de 350 participants, d’edats compreses dins un ventall molt ampli que ha anat des dels 8 fins als 56 anys, han vingut d’arreu de Catalunya per a participar d’aquesta diada, dividits en 6 grups:

Grup A Grup B Grup C Grup D Grup E Grup F
Ampans-UE Balconada 'A' FS Castellar Ampans-UE Balconada 'B' UD Cirera Europa ACIDH 'A' Selecció ACELL
CFS Ciutat de Mataró 'A' Club Escola Can Mir-Rubí CFS Ciutat de Mataró 'B' Insercor-UE Cornellà Europa ACIDH 'B' Selecció FCECS
EF Viladecavalls CRE-ONCE Barcelona At Masnou Atletisme Garrotxa Groc Amics RCD Espanyol Selecció FECPC 'B'
Escuela Paco Sedano UE Sant Joan Despí-Tastidis Futsal Sant Joan de Vilassar Escola Verge Cinta Som*Riu Pibody-UE Balafia Infantil Premià de Dalt CE
    Selecció FECPC 'A' Jeroni Olímpic Móra d'Ebre
    Atletisme Garrotxa Blau CAR-UE Tona

Tot i això, l’Enfutbola’t no s’hauria pogut celebrar sense la col·laboració, totalment altruista, de més de 40 voluntaris a qui la Fundació vol agrair la seva entrega. Tots ells, tant jugadors com públic, han viscut un dia complet, ja que, paral·lelament als partits de futbol, també han pogut jugar al xutòmetre o al futbolí humà que s’han instal·lat al camp de futbol, ballar al ritme de la música que no ha parat de sonar en tot el dia, o visitar el circuit de BTT més gran de tot Catalunya. Tot plegat ha fet que els participants i el públic poguessin passar per alt la calor sufocant i el fort sol que hi ha hagut durant tot el dia.

Cal agrair també la implicació dels següents àrbitres que han xiulat els partits durant tot el dia de forma altruista: Óscar Sauleda Torrent (Segona Divisió 'B'), Rubén Mancera Antón (Tercera Divisió), Antonio Caballero Zamora (àrbitre instructor), Cecilia Muñoz di Giobambattista (Segona Catalana), Jordi Graupera Martí (Tercera Catalana), Enric Pérez Casas (Segona Catalana), David Romero Sánchez (àrbitre cursetista), Jorge López de Otto (àrbitre cursetista), Yeray Ballesteros Rios (àrbitre cursetista) i Meritxell Guàrdia Ferrer (àrbitra cursetista).

Abans de l’entrega de premis, el camp 1 s’ha omplert de gom a gom per a contemplar, en escrupolós silenci, el partit d’entrenament dels equips de cecs totals del Gimnàstic de Tarragona i el Benefit-ONCE-Madrid. Tots els assistents han quedat sorpresos, tant per l’alt nivell dels jugadors d’ambdós equips com per la particularitat d’aquesta modalitat del futbol que es juga en silenci absolut i amb un picarol dins la pilota perquè els jugadors puguin saber on és.

Al final de la jornada tots els participants i els cossos tècnics dels equips han rebut un petit trofeu en agraïment a la seva participació i col·laboració per tal de fer, d’aquesta jornada, un dia de futbol i diversió inoblidable.

Atesa la importància de l'acte i la tasca que fa la Fundació de l'FCF, el president de la Federació Catalana de Futbol, Andreu Subies, ha estat acompanyant el president de la Fundació, Pere Guardiola, durant la jornada; així com el vicepresident de la Fundació de l’FCF i directiu Albert Garrofé; el patró de la Fundació, Joan Manuel Carreras; el director de la Lliga Catalana de Futbol Sala de l'FCF, José Miguel Calle; el secretari general de l'FCF, Oriol Camacho; la subdelegada del Barcelonès, Maria Jesús Mateo; el subdirector del CTA, Jordi Fernández; el delegat del CTA al Maresme, Manuel Romero; el president del Club Esportiu Premià de Dalt, Toni Díaz; l'alcalde de la localitat, Josep Triadó; el regidor d'esports i urbanisme, Toni Losan; el president de la Federació Catalana d'Esports per a Cecs, Manel Eiximeno; el president de la Federació Esportiva Catalana de Paralítics Cerebrals, Carlos Muñoz; i la presidenta de la Federació Catalana d'Esports per a disminuïts psíquics, Marina Gómez, entre d'altres.

GALERIA D'IMATGES