Crisi humanitària a Ucraïna: FCF, Fundació FCF i Creu Roja

Recomanacions i aclariments per clubs, federats i famílies, davant les iniciatives benèfiques i accions solidàries per ajudar el poble ucraïnès.

Crisi humanitària a Ucraïna: FCF, Fundació FCF i Creu Roja

És indubtable que el conflicte entre Ucraïna i Rússia està provocant una gran onada de solidaritat per part de la societat civil catalana. En tots els àmbits i sectors. També,  en el món del futbol.

Són moltes les iniciatives benèfiques i accions solidàries que s’estan portant a terme en diferents camps de futbol i futbol sala per ajudar al poble ucraïnès a fer arribar ajuda tant material com econòmica. I des d’aquí volem agrair i reconèixer tot l’esforç que clubs, federats i federades i famílies estan fent per aportar el seu granet de sorra en aquesta crisi humanitària.

En aquest sentit, molts clubs ens esteu manifestant la vostra voluntat de col·laborar. Fins i tot d’anar a la zona de conflicte per acompanyar a menors fins a casa nostra per acollir-los en els vostres clubs. Dins d’aquest context, la Federació Catalana de Futbol i la Fundació Catalana de Futbol han fet les consultes pertinents a la Creu Roja amb la qual col·laborem de forma estable en diferents projectes solidaris. I que compta amb un gran prestigi i una dilatada experiència en ajuda humanitària d’emergència tant a les zones de conflictes bèl·lics com de desastres naturals. Així com l’assistència i asil al refugiat arreu del món.

En relació a la crisi humanitària a Ucraïna, la Creu Roja realitza les següents recomanacions i aclariments:

• La Creu Roja Internacional està actuant a la zona del conflicte aportant ajuda humanitària, així com donant suport a totes aquelles persones que estan fugint d’Ucraïna i que estan arribant a Polònia, Eslovàquia, Romania, Hongria, Rússia i Moldàvia, entre d’altres. No obstant, actualment, l’ajuda que s’està enviant de fora com és roba, medicaments, etc., ja no està arribant al país pels problemes importants que està patint la xarxa de transport terrestre i aeri. A banda de l’alt cost que això implica. En cas de voler ajudar, les aportacions econòmiques són la millor manera de poder col·laborar fent que les entitats socials i les ONG que estan treballant a la zona del conflicte, puguin comprar tot allò necessari de manera local o als països limítrofs, amb immediatesa i un preu més baix.
  • L’èxode de persones està sent important. Però, s’està fent de manera ordenada i controlada gràcies a la feina i esforç de totes les entitats socials i governs implicats. Ja són milers els ucraïnesos i ucraïneses que han pogut creuar fronteres. Ara es treballa perquè puguin arribar a diferents països europeus per a la seva acollida. Tot a la vegada que s’està prioritzant atendre a totes aquelles persones que encara es troben a la zona del conflicte bèl·lic.
  • És cert que els infants són la part més vulnerable i innocent de qualsevol guerra. I el primer instint és ajudar-los a sortir de la zona de conflicte. Però la majoria d’aquests infants no estan sols: tenen pares, germans, tiets, avis i resta de família. Separar-los dels seus tutors legals, a part d’incórrer un delicte molt greu i promoure la indefensió del menor davant de malefactors, podria comportar també la separació definitiva amb el seus progenitors donat que les guerres esborren qualsevol rastre parentiu i geogràfic.
  • Els primers refugiats ucraïnesos que han arribat a Catalunya corresponen la majoria al que s’anomena reagrupament familiar: la xarxa familiar, d’amistats, coneguts o referents que pot acollir-los a casa seva. Properament, començarà a arribar el volum important de persones i famílies que busquen asil a casa nostra. I aquí és on caldrà l’ajuda i la solidaritat de la societat catalana.

L’esport en equip crea inclusió, potencia les relacions personals i dona respir per aquelles persones amb una situació personal traumàtica. En el cas concret de clubs i federats que vulguin col·laborar en la mitigació d’aquesta crisi humanitària a Ucraïna, poden vetllar pel benestar dels nouvinguts  acollint en els seus equips infants i adults que vulguin jugar a futbol.

es opcions legalment establertes per fer-ho.

Des de la Federació Catalana de Futbol i la seva Fundació s’està treballant perquè els infants i adults provinents d’Ucraïna que vulguin jugar a futbol de manera federada, puguin tramitar la seva llicència de manera més àgil (Circular FCF número 24, temporada 2021-2022) i facilitant la seva inclusió social.

No obstant, aquelles persones que vulguin col·laborar econòmicament, poden fer-ho a través de les entitats i ONG reconegudes per la Generalitat de Catalunya per a l’ajuda a la cooperació i que trobareu fent clic AQUÍ.

Com a últim punt, recordar que l’acollida d’infants sense tutors legals es fa a través de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA). En cas de voler acollir, o bé si és té el coneixement que algun menor ucraïnès està a Catalunya sense tutela, contacteu amb la DGAIA al 116111 o al correu dgaia.dso@gencat.cat.

Per més detalls, podeu consultar aquesta infografia de la DGAIA.